اگر من بجای مسوول  صدا سیما بودم یک شبکه 24 ساعته اختصاص می دم به پاسخ به شبهات دینی مردم در رابطه با کرونا و تمهیدات مربوط به آن! 

امام صادق(علیه‏ السلام) فرمودند: 

اِغْسِلُوا اَیْدیَکُمْ قَبْلَ الطَّعامِ وَ بَعْدَهُ فَاِنَّهُ یَنْفِی الْفَقْرَ وَ یَزیدُ فِی الْعُمُرِ؛ 

دست‏هایتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشویید، که فقر را می‏ بَرَد و بر عمر می‏ افزاید. 

محاسن ، ج 2، ص 202، ح 1594.

امام صادق (علیه ‏السلام) فرمودند: 

تَجَنَّـبُوا الْبَوایِقَ یُمَدَّ لَکُمْ فِی الاَْعْمارِ؛ 

از فتنه ‏ها و بدی ها کناره بگیرید، تا عمرتان طولانی شود . 

عیون اخبار الرضا علیه‏السلام ، ج 2، ص 40، ح 90

امام صادق علیه السلام: ما نَعْلَمُ شَیْئا یَزیدُ فِى الْعُمْرِ اِلاّ صِلَةَ الرَّحِمِ، حَتّى اِنَّ الرَّجُلَ یَُاَجَلُهُ ثَلاثَ سِنینَ  فَیُ وَصولاً لِلرَّحِمِ فَیَزیدُ اللّه ُ فى عُمْرِهِ ثَلاثیْنَ سَنَةً فَیَجْعَلُها ثَلاثاوَ ثَلاثیْنَ سَنَةً، وَ یَُ اَجَلُهُ ثَلاثا وَ ثَلاثیْنَ سَنَةً فَیََ قاطِعا لِلرَّحِمِ، فَیَنْقُصُهُ اللّه ُثَلاثیْنَ سَنَةً وَ یَجْعَلُ اَجَلَهُ اِلى ثَلاثِ سِنینَ؛

 

ما، غیر از صله رحم، چیزى نمى شناسیم که بر عمر بیفزاید، تا آن جا که گاهى عمر کس ىسه سال است، و وقتى که اهل صله رحم مى شود، خداوند هم سى سال بر عمرش مى افزایدو آن را سى و سه سال مى کند و گاهى عمر کسى سى و سه سال است و قطع رحم مى کندو خداوند هم سى سال از عمر او مى کاهد و عمرش را به سه سال، کاهش مى دهد.[کافى ، ج ۲، ص ۱۵۲ ، ح ۱۷]

در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: در جنگ با دشمن، جانتان را در معرض مخاطره قرار ندهید و با کسی که توان رزم با او را ندارید، مبارزه نکیند.(2)

علامه در ادامه تفسیر آیه در بحث روایی می گوید:

روی الصدق عن ثابت بن انس، قال: رسول الله (ص) طاعة السلطان واجبة ومن ترک طاعة السلطان فقد ترک طاعة الله و دخل فی نهیه، یقول الله: ولا تلقوا بأیدیکم الی التهلکة».

صدوق از ثابت بن انس از پیامبر(ص) روایت می کند که فرمود: اطاعت سلطان، واجب است. هر کس اطاعت سلطان را ترک کند، اطاعت خداوند را ترک کرده و داخل در نهی خداوند شده است. خداوند می فرماید: خودتان را به دست خودتان به هلاکت نیفکنید

از کلام برخی از فقها همچون ابن برّاج در جواهر الفقه این گونه استفاده می شود که وی عدم حفظ نفس از مرگ را خودکشی و القای نفس به هلاکت می داند:

هرگاه فردی مضطرّ مرداری نیابد که از آن بخورد و غذایی را پیدا کند که مال دیگری است و توان خرید آن را ندارد و یا توان خرید آن را دارد، ولی صاحب غذا حاضر به فروش آن نیست و چیزی از آن را با عوض یا بدون عوض به او نمی دهد آیا در این صورت فرد مضطر می تواند برای به دست آوردن غذا با او زد و خورد کند؟

پاسخ این است که آری، می تواند برای غذا با او زد و خورد کند؛ چون دفع

ضرر بالفعل[دربعضی نسخه ها بالعقل] واجب است و نیز به دلیل سخن خداوند: و لا تلقوا بایدکم الی التهلکه» ولاتقتلوا انفسکم» به ویژه اینکه از پیامبر نیز روایت شده است که فرمود: من أعان علی قتل مسلم و لو بشطر کلمة جاء یوم القیامة مکتوباً بین عینیه آیس من رحمة الله؛ (18) کسی که به قتل مسلمانی کمک کند هر چند با گفتن کلمه ای روز قیامت در حالی می آید که بر پیشانی اش نوشته شده: ناامید از رحمت خداوند» و دفع ضرر از نفس، اولی از اعانت بر قتل نفس است.(19)

قال الصادق(ع): من اضظر الی المیتة0 و الدم و لحم الخنزیر فلم یاکل شیئاً من ذلک حتی یموت فهو کافر؛ (22)

امام صادق (ع) فرمود: کسی که به خوردن مردار و خون و گوشت خوک اضطرار پیدا کند و از آن نخورد تا بمیرد، کافر است.

 

در من لایحضره الفقیه از امام صادق(ع) روایت شده است: کسی که مضطر به مردار و یا خون یا گوشت خوک بشود و ار آنها نخورد تا بمیرد کافر است.(39)

دراصول دین به منظور حفظ نفس تقیه واجب است و خداوند می فرماید: الا من ارکره و قلبه مطمئن بالایمان(45)، (اظهار کلمه کفر جایز نیست) مگر کسی که (بر آن) اکراه شود و قلبش مطمئن به ایمان باشد» در روایات وارد شده: لادین لمن لاتقیة له؛(46) کسی که تقیه ندارد، دین ندارد»

والتقیة دینی و دین آبائی، (47) تقیه دین من و دین پدران من است»، و دیگر روایاتی که حکایت از اهمیت تقیه و سفارش اکید به آن دارد .و معلوم است که تقیه برای حفظ نفس است

#قم_کرونا_حرم_غفلت‌_گمراه


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها